جمعه, 05 شهریور 1400 ساعت 10:38

برگزاری دهمین وبینار تخصصی انجمن

 

برگزاری دهمین وبینار تخصصی انجمن

 

دهمین وبینار تخصصی انجمن آب و فاضلاب ایران در تاریخ 1400/5/13 از ساعت 16 الی 18 تحت عنوان "کاربردهای اقتصاد چرخشی در صنعت آب و فاضلاب" توسط آقای دکتر سید حسین سجادی­فر مدیر دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی شرکت آب و فاضلاب استان تهران و پژوهشگر حوزه اقتصاد آب و محیط زیست و مولف کتب: راهبری صنعت آب و فاضلاب با رویکرد اقتصاد چرخشی، اقتصاد چرخشی؛ مفاهیم پایه، تئوری­ ها و تجربه ­ها و  اقتصاد آب شهری در بستر اسکای روم برگزار شد. چکیده این وبینار به شرح زیر است:

 

 هر چند در اقتصاد خطی متعارف، بهینه ­یابی در زمینه ­های گوناگون تصمیم­ گیری، هدف آرمانی است، اما در آن استفاده از ضایعات تولید، بازیابی زباله­ های حاصل از مصرف و تخریب و آلودگی محیط زیست، به جد لحاظ نمی­شود. این رویکرد منفی در توسعه، پس از دهه­ ی 1940 آسیب­ های جدی متعددی بر محیط زیست هم چون پدیده­ ی گرمایش کره­ ی زمین، تغییرات محسوس آب و هوایی، نابودی برخی از گونه ­های گیاهی و جانوری را به همراه آورده است. در آغاز دهه­ ی 1970 کشورهایی مانند چین، آلمان و اتحادیه ­ی اروپا و برخی موسسه­ های غیردولتی، فعالیت­ های علمی و عملیاتی ارزنده­ ای را در انجام فعالیت­ های اقتصادی و در عین کاهش آلودگی و تخریب محیط زیست، استفاده­ی مجدد از ضایعات تولید و زباله ­ها انجام داده­ اند، که منجر به شکل­ گیری دانش جدید اقتصاد چرخشی شد. در اقتصاد چرخشی، استفاده از منابع برای به حداکثر رساندن عملکرد اکوسیستم و رفاه بشری مد نظر است.

 

توجه به مسایل اقتصاد چرخشی، می­تواند بخشی از چالش ­های صنعت با محیط زیست را که ارتباط متقابل و مستقیمی با صنعت آب و فاضلاب دارد و برخی تنگناهای مرتبط با ارزش افزوده ­ی منابع اقتصادی را مرتفع سازد. هم چنین اهمیت به مولفه­ های اقتصاد چرخشی در صنعت آب و فاضلاب، به دلیل ویژگی­ های منحصر به فرد حاکم بر آن و ارتباط متقابل فرآیندهای تامین و توزیع آب و جمع ­آوری و دفع فاضلاب با محیط زیست و از سویی ارتباط محیط زیست با اقتصاد چرخشی (کاهش آلودگی و بازیافت ضایعات)، می­تواند در زمینه­ های گوناگون این صنعت تاثیرگذار باشد.

 

علاقمندان می توانند فیلم این وبینار را در کانال آپارات انجمن آب و فاضلاب ایران در لینک زیر مشاهده کنند:

 

https://aparat.com/v/y1euk

 

 

نماد اعتماد الکترونیکی

ثبت نام و ورود اعضا